“Шляхи вирішення проблемних питань діяльності центрів”

Дата: 09.12.2016 Переглядів: 71

Такою була тема робочої наради за участю керівництва центрів соціально-психологічної реабілітації населення, що належать до сфери управління Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, що відбулася в Службі  9 грудня.

Перший заступник Голови Служби Мальцев І. В., відкриваючи нараду, підкреслив, що за два роки роботи центрів з учасниками АТО відбулися наступні зміни: стабільно зростає кількість звернень за послугами (якщо у 2015 році до центрів звернулося 5518 учасників АТО та 5560 членів їх сімей, то за 11 місяців поточного року – 9030 і 9364 осіб відповідно), йде розбудова мережі представництв в інтересах цільової групи, створені групи самодопомоги, відбувається залучення учасників АТО до волонтерської діяльності, проводяться тематичні акції на рівні громад, здійснюється підтримка громадських ініціатив. Фахівці центрів здійснюють психологічне консультування всіх членів сім’ї, вирішують сімейні конфлікти, допомагають подолати непорозуміння у спілкуванні учасника АТО з родиною, пов’язані зі зміною системи цінностей.

Досвід діяльності центрів доводить, що психологічна реабілітація та соціальна підтримка повинні бути основними напрямками роботи з даною категорією населення, при цьому необхідний системний і комплексний підхід та тісна співпраця центрів з органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, медичними, соціальними установами.

Разом із тим, у зв’язку із внесенням постановою від 23.08.2016 № 541 змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.2016 № 149 “Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо надання соціальної та психологічної допомоги центрами соціально-психологічної реабілітації населення” щодо надання центрами соціальної і психологічної допомоги виключно учасникам АТО, виникла необхідність не лише внесення змін до установчих документів центрів, але й удосконалення їх роботи з основних напрямків діяльності.

До того ж результати анкетування центрів, проведеного у листопаді місяці, виявили ряд організаційно-методичних, нормативних та кадрових проблемних питань їх діяльності, які потребують термінового вирішення.

Під час наради учасниками було обговорено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 149 “Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів щодо надання соціальної та психологічної допомоги центрами соціально-психологічної реабілітації населення”, внесені постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 541, якими передбачено, що бюджетні кошти спрямовуються центрам соціальної та психологічної допомоги учасникам АТО на здійснення заходів із соціальної та психологічної допомоги учасникам АТО з числа осіб, яким установлено статус учасника бойових дій, інваліда війни або учасника війни. Відповідно, центри за бюджетні кошти мають право надавати послуги лише учасникам АТО.

Керівники установ зазначили, що центри створювалися і протягом багатьох років працювали як общинні центри, в яких члени громади могли отримувати допомогу. Саме такий підхід є найбільш правильним в організації соціальної і психологічної допомоги учасникам АТО, тому що передбачає роботу і з родиною учасника АТО, і з його соціальним оточенням, що впливає як на створення сприятливих умов для його реадаптації, але й спонукає його вчасно звернутися за психологічною допомогою. Звуження кола отримувачів послуг центрів виключно до учасників АТО не лише негативно позначиться на роботі центрів, а й призведе до зростання соціальної напруги і невдоволення в громадах. Щоб залучити учасника АТО до отримання послуг центру необхідно співпрацювати з його соціальним оточенням (членами родини, волонтерами, капеланами, соціальними робітниками, головами селищних рад тощо). У центрах працює команда високопрофесійних психологів, які проходили навчання за стандартами ЮНЕСКО, мають 20-річний досвід роботи з надання соціальних і психологічних послуг на рівні громади, і за таких умов потенціал центру не використовується повною мірою, і перекреслює всі попередні  напрацювання центрів.

За результатами обговорення вирішено звернутися до Мінсоцполітики за роз’ясненнями щодо порядку організації роботи центрів відповідно до чинної постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 149 та необхідності термінового внесення змін до цієї постанови щодо розширення кола отримувачів послуг центрів.

Крім того, учасники обговорили проблемні питання організаційного, нормативного, методичного, кадрового забезпечення діяльності центрів.